KAWAN YANG BAIK

31 March 2011

Bukannya senang nak cari kawan yang baik .
Bukan senang juga nak menjadi
 kawan yang baik 
.

Kawan yang baik
 tak pernah mengumpat di belakang kawan baik nya.
Kawan yang baik
 tak pernah cemburu dengan kejayaan kawan baik nya.
Sebaliknya
 kawan yang baik lah yang paling banyak membantu kawan baik nya
untuk mencapai kejayaan.

Kawan yang baik
 tak pernah mempengaruhi kawan baik nya untuk membuat
perkara yang buruk dan sia-sia.
Kawan yang baik
 adalah orang yang selalu menasihati kawan baik nya untuk
berbuat kebaikan.

Kawan yang baik
 adalah orang pertama yang akan dicari bila tiba masa sedih
atau gembira.
Kawan baik
 menjadi tempat kita meluahkan perasaan yang tak dapat diluahkan
kepada kawan biasa.

Kawan yang baik
 tak pernah memaksa kawan baik nya untuk sentiasa berada
disisinya.
Kawan yang baik
 tak pernah melarang kawan baik nya untuk berkawan dengan
kawan yang baik
 .
Kawan yang baik
 tak pernah cemburu jika kawan baik nya mempunyai ramai
kawan baik
 , kerana kawan yang baik tahu apa yang paling baik untuk kawan baik nya.

Kawan yang baik
 akan sentiasa mendoakan kesejahteraan dan kebahagiaan
kawan baik
 nya di dunia dan di akhirat di dalam doanya.

ERTI CINTA

30 March 2011

ayat-ayat ni just nk mengambarkan erti cinta...sapa yg prnh bercinta,pasti tawu kn....yg xprnh tu.slow2.hikhikhikhik...harap dapat baca dengan tenng k....hhuhuhuhhh


Jika kita mencintai seseorang, kita akan senantiasa mendo'akannya walaupun dia tidak berada disisi kita.

Tuhan memberikan kita dua kaki untuk berjalan, dua tangan untuk memegang, dua telinga untuk mendengar dan dua mata untuk melihat. Tetapi mengapa Tuhan hanya menganugerahkan sekeping hati pada kita ? Karena Tuhan telah memberikan sekeping lagi hati pada seseorang untuk kita mencarinya. Itulah Cinta ...

Jangan sesekali mengucapkan selamat tinggal jika kamu masih mau mencoba. Jangan sesekali menyerah jika kamu masih merasa sanggup. Jangan sesekali mengatakan kamu tidak mencintainya lagi, jika kamu masih tidak dapat melupakannya.

Cinta datang kepada orang yang masih mempunyai harapan, walaupun mereka telah dikecewakan. Kepada mereka yang masih percaya, walaupun mereka telah dikhianati. Kepada mereka yang masih ingin mencintai, walaupun mereka telah disakiti sebelumnya dan Kepada mereka yang mempunyai keberanian dan keyakinan untuk membangunkan kembali kepercayaan.



renung-renungkan........

GEMBIRANYA AKU

29 March 2011


Seluruh dunia aku pergi tetapi hanya kau seorang sahaja yang ku temui berjaya menawan hatiku. tidak ada 2 dan 3 biarpun kamu hanya manusia biasa..
Kehadiranmu menyinari hidupku, kehangatan cintamu mengubati sepiku, kelembutanmu mengubati lukaku, kemanjaanmu adalah penawar resahku..kesenyumanmu membuat kan aku gembira selalu...
Jauh itu ada ruang yang memisah, jauh itu ada 2 hati yang terpisah.. apabila jauh itu ada rasa yang resah, apabila jauh itu ada jiwa yang gelisah, apabila jauh ada rindu yang tak sudah-sudah..

BELAJAQ CAKAP KEDAH

28 March 2011

  • qhe-ngau.................cakar
  • se-qheyat.................reda/surut
  • hambat.................kejar 
  • pe-qhembang.................bidik (aim)
  • contiang.................lukis
  • ligan.................kejar
  • cemuih.................bosan/jemu
  • tokak.................gigit
  • gey-qhek.................basikal
  • gon.................cerun (bukit kecil)
  • belemoih.................comot/kotor
  • tetomoih.................tersungkor
  • ku-tey.................cubit 
  • tak dan.................tak sempat
  • hebiaq.................celupar 
  • maneh melecaih.................tersangat manis
  • Lincun/lencun.................basah
  • lokoih.................kuyup 
  • kawaq.................pencuri
  • kanyaq.................mentah (berhingus)
  • ketegaq.................degil 
  • he-qhot petot.................senget benget
  • me-qhela.................gatal 
  • log laq.................cemekap/cuai
  • hawing.................pusing 
  • punggai.................baling/lempar
  • tengalong.................tuju/baling
  • me-qhe-kah.................Kupas/koyak 
  • ayaq achaq.................air longkang
  • ha-qhin.................hancing 
  • kelepiaq.................melibas
  • kelolo................."tak berapa 

MAKNA-MAKNA TERSIRAT KATA-KATA WANITA

Kepada kaum2 laki,jom kita baca makna tersirat kata2 wanita nie..tp nie just kata2 jer..x ada la hebat sangat klu nk dibandingkan dgn kaum lelaki..kn kaum lelaki susah nk difahami..hehehehehehe..layanzzzzzzzzzzzzz....

1) Kalau pompuan kata : oklah awak,kita sembang lain kali yek.
Maknanya : dah le tu...maleh dah nak sembang ngan ko..boring!

2) Kalau pompuan kata : tak pe,saya tak kisah..
Maknanya : sape kata aku tak kisah?

3) Kalau pompuan kata : kita kawan aje lah ekk..saya memang suka kat awak tapi saya suka sebagai kawan je
Maknanya : aku memang tak nak kat ko..kalo cakap kang penyek plak muka tu..

4) Kalau pompuan kata : eh....u call ekk?i tak de receive call dari u pun...
Maknanya : memang no ko naik tapi saja aku malas nak jawap

5) Kalau pompuan kata : lain kali je la kita keluar,i bz la sekarang ni...nanti i free i call u ,kay?
Maknanya : aku tak nak keluar ngan ko,tak reti2 bahasa lagi ke?

6) Kalau pompuan kata : i sebenarnya tak la memilih sangat.
Maknanya :sape kata aku tak memilih....please. .kalo nak makan pun harap aku belanja,boleh blah la...

7) Kalau pompuan kata :i tak kisah penampilan u macamana pun
Maknanya : ya Rabbi!selekehnya pak we aku...

8) Kalau pompuan kata : lain kali kita keluar lagi ekk?i kena balik balik cepat la...ada hal...
Maknanya : inilah first and last aku keluar ngan ko...

9) Kalau pompuan kata :saya suka lelaki yg mcm ni...mcm tu..bla...bla. ..bla...
Maknanya : excuse me!ciri2 tu tak de kat ko..so..paham2 sendiri la

10) Kalau pompuan kata : u keje kat mana?as what?
Maknanya :kalo setakat keje ntah hapa2 tak payah le ngorat aku...

PANTUN NASIHAT

27 March 2011

Kayu cendana diatas batu
Sudah diikat dibawa pulang
Adat dunia memang begitu
Benda yang buruk memang terbuang

Kemuning ditengah balai
Bertumbuh terus semakin tinggi
Berunding dengan orang tak pandai
Bagaikan alu pencungkil duri

Parang ditetak kebatang sena
Belah buluh taruhlah temu
Barang dikerja takkan sempurna
Bila tak penuh menaruh ilmu

Padang temu padang baiduri
Tempat raja membangun kota
Bijak bertemu dengan jauhari
Bagaikan cincin dengan permata

Ngun Syah Betara Sakti
Panahnya bernama Nila Gandi
Bilanya emas banyak dipeti
Sembarang kerja boleh menjadi

Jalan-jalan ke kota Blitar
jangan lupa beli sukun
Jika kamu ingin pintar
belajarlah dengam tekun

BERGAYA

smart kn...sapa nk ikot aku..aku nk g rmpit ni...
awk tengok saya ni...sellu snyum...wat la cam sya...sya ska senyum.






























aduhhhh...sedappp nya..mnis mlut awk...
nk lagi2...

AL-KISAH

"awak, saya nak pergi tengok wayang kejap"


"cerita apa?"


"king's speech"


"oh okaaayyyyy. saya pun nak pergi tengok wayang sabtu ni"


"cerita apa? cerita baru apa dekat malaysia sekarang ni?"


"ha ada cerita baru, hikayat putera syazlan. saya nk pegi tengok sabtu ni"


"o.O perghh sapa nk pegi tengok? poyo habis sampai buat filem. dekat astro ceria sudah lah"


"amenda awk ni? cerita tu best kot. jeles cakap jeles"


"amenda saya nak jeles tengok hikayat putera syazlan tu"


"tu la awak" *nada serius*










*aku dah terbau ada benda tak kena ni*










"awak, nak tanya boleh?"


"apa?"




























"awak nk pergi tengok hikayat putera syazlan ke, HIKAYAT MERONG MAHAWANGSA? ha loser?"














"senyap lah awk...!!!!


hahahahahahahah...

APA SALAH AKU

salah kah aku kpd dia....

aku sdh wat terbaek tuk dia..

knpa dia wat aku mcm ni....

apa SALAH AKU.????

jahat kah aku bg dia......

knp dia wat aku mcm ni....

aku sdh mnyangi dia...

aku nk dia...

aku rndu dia....

KNPA n KNAPA dia xphm dgn aku.....

salahkh aku mngmbil berat trhdp dia.....

monoloQue & atilia- Kekanda Adinda

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Follow by Email

DENGAR LAH....